w ,

7 sposobów na większą pewność siebie

Człowiek jest istotą społeczną i potrzebuje dobrych relacji do życia. Jeśli jednak na drodze do spełnionych znajomości stoją lęki i nieśmiałość, przeczytaj, jak możesz stać się osobą bardziej pewną siebie.

fot. pexels

Zacznij od małych kroków

Często wymagamy od siebie zbyt wiele. Oczekujemy, że zmiana zadzieje się niemalże z dnia na dzień. Jeśli jej nie widzimy, poddajemy się i rezygnujemy.

Tymczasem podejdź do zmian jak do projektu długoterminowego. Ważne jest mieć wizję końca, wiedzieć, do czego zmierzasz, ale niech to nie będzie powodem presji. Daj sobie czas. Stawiaj małe kroki każdego dnia – to przecież one przybliżają Cię do realizowania celów.

Przypomnij sobie swoje doświadczenia

Pamiętasz, jak uczyłaś się jeździć na rowerze? Jak pierwszy raz usiadłaś do programu komputerowego, który teraz masz w małym paluszku? Albo jak zaczęłaś się uczyć języka obcego, którym teraz swobodnie się porozumiewasz?

Zrób listę swoich osiągnięć. Zauważ, że na początku coś mogło Ci się wydawać trudne, ciężkie a z biegiem czasu stało się całkiem neutralnym nawykiem. Teraz też tak może być!

Zostań swoją fanką

Głos, którym do siebie mówisz, jest niezwykle ważny. Zwracaj uwagę na słowa, którymi opowiadasz sobie, co zrobiłaś, o czym zapomniałaś, czego nie dopilnowałaś. Nie bądź dla siebie surowym krytykiem, ale wspierającą przyjaciółką. Doceniaj siebie, chwal, mów komplementy. Świętuj sukcesy, nawet te najmniejsze.

Czytaj także  Komplementy, przez które czujesz się źle. Czym jest negging i jak sobie z nim radzić?

Wizualizuj

Wizualizacja jest elementem treningu mentalnego. To skuteczny sposób, aby w bezpiecznych warunkach nauczyć swój mózg nowych sposobów postępowania czy reagowania.

Pomoże Ci także utrwalić, jak chcesz się zachować w danej sytuacji (np. podczas zebrania czy rozmów w kuchni biurowej).

Angażuj się w rozmowy

Zacznij od małych, niewinnych rozmów w sklepie, przy kasie, u fryzjera. Uśmiechnij się, życz miłego dnia, powiedz komplement. Zobaczysz, jak te słowa sprawią radość innym, a Tobie – większą pewność siebie.

Nie bój się swojego zdania

Jeśli do tej pory siedziałaś cicho podczas zebrań czy w nowym towarzystwie, czas to zmienić. Bierz udział w rozmowach. Zaczynaj od tematów neutralnych, przyjemnych. Zadawaj otwarte pytania rozmówcom. Słuchaj ich z otwartością i ciekawością, dopytuj, opowiadaj o swoich doświadczeniach. Pamiętaj, że trening czyni mistrza.

Czytaj także  Na co wpływa i jak wyraża się niskie poczucie wartości?

Zwracaj uwagę na postawę i mowę ciała

Wystarczy, że wyprostujesz plecy, uniesiesz lekko podbródek, lekko się uśmiechniesz – a już wydajesz się światu być bardziej pewną siebie. Podobny komunikat odbierze Twój mózg. Pamiętaj o tym następnym razem, zanim wejdziesz na spotkanie w pracy czy nowym towarzystwie.