w

5 kroków do zwiększenia inteligencji emocjonalnej

Zarządzanie własnymi emocjami to umiejętność, którą warto rozwijać. Pozwala nam nie tylko radzić sobie lepiej ze stresem, ale także dbać o relacje w domu czy w pracy.

fot. unsplash.com

Inteligencja emocjonalna umożliwia nam rozpoznawanie stanów emocjonalnych swoich oraz ludzi, z którymi mamy do czynienia na co dzień.

Dzięki rozwiniętej inteligencji emocjonalnej możemy lepiej zrozumieć siebie i innych. Nie jest to kompetencja wrodzona, co oznacza, że należy ją doskonalić, jak każdą inną umiejętność.

W wielu domach temat emocji nie istnieje. Brakuje nam odpowiedniej wiedzy na ich temat i zdrowych wzorców. Na szczęście zawsze jest dobry czas, aby nauczyć się emocji i zarządzania nimi. Poznaj sposoby, które pozwolą Ci zwiększyć inteligencję emocjonalną, by wieść spełnione życie.

Uznaj, że emocje są ważne

Często emocje są tematem tabu. Na pytanie “Jak się miewasz?”, odpowiadamy zdawkowo “Dobrze”. Nie dajemy szansy sobie, aby zatrzymać się i naprawdę poczuć, co się dzieje w naszym życiu, przez co przechodzimy, z czym się mierzymy.

Co możesz robić? Kilka razy dziennie zadawaj sobie pytanie, jak się czujesz w danej chwili. Jakie czujesz emocje? Pytaj też innych i dawaj im prawo czuć to, co właśnie czują. Nie dyskredytuj, nie umniejszaj. Każdy ma prawo przeżywać różne emocje w różnych sytuacjach. Nie bój się rozmawiać o emocjach, także o swoich. W końcu są naturalną częścią życia.

Czytaj także  Zaniedbanie emocjonalne. Czym jest i jak się objawia?

Rozpoznaj emocje

Każda emocja spełnia jakąś funkcję. Pojawia się jak posłaniec, który przynosi dla Ciebie wiadomość. Chociaż nie lubimy przeżywać złości czy smutku, one pojawiają się z konkretnego powodu.

Istnieją różne sposoby radzenia sobie w zależności od emocji. Aby zastosować najlepsze metody, czyli móc pomóc sobie lub innym, warto poczytać o emocjach, poznać je, nauczyć się je nazywać i zauważać w ciele.

Uznaj i zaakceptuj swoje emocje

Nie ma złych ani dobrych emocji. To, że pewne emocje nazywamy “negatywnymi”, nie oznacza, że są niepożądane. Spychanie ich, udawanie, że wszystko jest ok, unikanie nie prowadzi do niczego dobrego. W końcu wybuchną w niekontrolowany sposób.

Czytaj także  Sygnały świadczące o tym, że twój związek wprowadza cię w depresje

Znajdź czas, aby zrozumieć swoje emocje

Doskonałym sposobem jest pisanie w zeszycie. Możesz to robić codziennie lub od czasu do czasu, w razie potrzeby. Pisz bez cenzury. Przyjrzyj się, skąd wzięła się akurat ta emocja w Twoim życiu i na co chce zwrócić uwagę.

Pisanie pozwoli zmniejszyć dystans między Tobą a emocjami oraz zrozumieć, dlaczego akurat się pojawiły. Odpowiedz sobie, jakie myśli pojawiły się w Twojej głowie, jaką historię sobie opowiadasz? Taka praktyka pomoże Ci to także lepiej radzić sobie na przyszłość w podobnych sytuacjach.

Próbuj różnych sposobów na radzenie sobie z emocjami, takich jak medytacja, uprawianie sportu, pisanie dziennika, rozmowa z bliskimi. Znajdź najlepsze dla siebie metody.

Otwórz się na emocje innych

Daj prawo innym przeżywać ich emocje. Oczywiście nie lubimy, gdy partner po pracy przenosi emocje do domu. Chcemy cieszyć się spokojem, a tu nagle pojawiają się napięcia.

Uznaj, że każdy ma prawo do emocji, tych radosnych, ale i też trudnych.

Gdy nauczysz się rozpoznawać i zarządzać swoimi emocjami, łatwiej będzie Ci zrozumieć, co przeżywa ktoś inny. Zamiast ucinać krótko “Po co się tak złościsz? Przestań!”, zapytaj, jak możesz kogoś wesprzeć.

Podobnie jak w przypadku uczenia się nowej umiejętności, jak choćby prowadzenie samochodu, gra na instrumencie, również na poznanie i zarządzanie emocjami potrzeba czasu i ćwiczeń. Początki mogą wydawać się trudne. Z czasem będzie coraz łatwiej. Nie zniechęcaj się.

Czytaj także  Nigdy nie żałuj pójścia za głosem serca

Podejdź do siebie z łagodnością i wyrozumiałością. Nie krytykuj się za błędy czy potknięcia. Zaprzyjaźnij się z emocjami. Lepiej poznasz siebie, poradzisz sobie z trudnymi sytuacjami, poprawisz jakość relacji, rozwiniesz akceptację na różnorodność i tolerancję.